Vajon a szeptemberi becsengetés után lehet-e még ugyanolyan az osztályközösség, mint fél évvel ezelőtt? Hogyan segíthetnek a szülők és a pedagógusok, hogy az iskolai folyosó újra megteljen élettel és a diákok a lehető legkevésbé tartsanak tőle, de felkészültek legyenek egy esetleges újabb karantén oktatásra? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Koren Balázzsal, a HiperSuli szakmai vezetőjével.
A gyerekek szempontjából kétségtelenül a közösség és a társaság az iskola egyik legfőbb vonzereje, ahol még a legzárkózottabb diákok is bizalmasra, legjobb barátra találnak. Az elmúlt fél évben – többek között – éppen ezt a társaságot hiányolták, a felhőtlen játékot, a csapatmunkát, illetve a mindennapi eseményeiket. A márciusi iskolabezárásokat követően csak a kicsöngetés után, nyáron nyílt először lehetőség arra, hogy a barátok újra találkozzanak, akár táborokban vagy egymásnál. „A szünetnek fontos szerepe van, a gyerekek ilyenkor tudnak igazán az iskola jelentette terhek nélkül kikapcsolódni és felengedni. Mivel ez idén csak korlátok között valósult meg, kiemelten fontos, hogy türelmesek legyünk, és adjunk időt a diákoknak a visszaszokásra. Minél fiatalabb a gyerek, annál gyorsabban kopnak ki emlékezetéből a közösségi élmények és a kooperáció tapasztalatai” – hívja fel a figyelmet Koren Balázs. Ezért kifejezetten fontos, hogy az osztályfőnökök, ha úgy tapasztalják, hogy nehézkesebbek a közös feladatmegoldások, játékok, akkor se essenek kétségbe, ne sürgessék azt, hiszen a hagyományos nyári szünet után is időre van szükség a visszaszokáshoz, a mostani helyzetben pedig majdnem fél év távollétet kell áthidalni, szinte a nulláról kell kezdeni az építkezést.
A középiskolai, gimnáziumi tanulókra is érdemes jobban odafigyelni, hiszen nem tudták a megszokott módon levezetni a feszültséget, ráadásul a hagyományos nyári programok, fesztiválok és koncertek is elmaradtak. „Joggal érezhetik a kamaszok, hogy kihúzták a lábuk alól a szórakozás lehetőségét. Emiatt velük is érdemes türelmesnek lenni, hagyni, hogy még néhány napig kevesebb korlát közé szorítva élvezhessék egymás társaságát, meghosszabbítva ezzel a nyári szünetet.” – javasolja a HiperSuli szakmai vezetője.
Mit tehetünk a gyerekek gördülékenyebb visszaszokása érdekében?
A mostani állás szerint szeptembertől hagyományos keretek között folytatódik az oktatás, de az még kérdés, hogy ez változik-e a következő napokban akár. Emiatt kifejezetten fontos, hogy magunkat és gyermekeinket is felkészítsük az esetleges második hullám jelentette távoktatásra.
A gimnáziumi tanulók kapcsolatai kiforrottabbak, érettebbek, mint a fiatalabbaké, így számukra kevésbé jelent akadályt az online kapcsolattartás. Személyes találkozások mellett is szinte folyamatosan összeköttetésben vannak egymással az interneten keresztül, így jóval könnyebben őrzik meg baráti kapcsolataikat. Éppen emiatt veszélyesebb is az ő helyzetük, hiszen az esetleges online piszkálódást, gúnyolódást, kiközösítést sokkal nehezebb észrevenni, mintha mindez az iskolában történne. Ezekre mind fontos odafigyelnünk szülőként, tanárként pedig felhívni rá a szülők és diákok figyelmét, hogy ilyen helyzetben kihez fordulhatnak segítségért.
A kisebb gyermekek számára nagyon fontos a kortárs kapcsolat, közvetlen társaság, emiatt biztosítsuk számukra a közös időtöltés lehetőségét olyanokkal, akik megértik őket. Érdemes lehet felvenni a kapcsolatot gyermekünk közelebbi barátainak szüleivel, hogy akár online, akár személyes találkozókat tudjunk biztosítani nekik. Akinél van hasonló korú testvér, ott ez könnyebben megoldható lehet, de ilyen helyzetekben is hiányozhatnak egy esetleges karantén alatt a barátok, osztálytársak. Egyedüli gyermekeknél vagy olyan testvéreknél, ahol nagy a korkülönbség még ez a könnyebbség sincs meg. A kortársak közti hasonló érdeklődés, közös játék nehezen helyettesíthető.
Nem csak a társasági, közösségi összetartozás, hanem az eszközhiány is sok családnál okozott gondot az előző tanév második felében. Talán sikerült kölcsönkapni, valami módon beszerezni eszközöket az idei tanérve. Fontos, hogy ezeket még a tanév indulása előtt ismerjük meg. Telepítsük a biztonsági frissítéseket, állítsuk be a felhasználói fiókokat. Kerüljenek fel azok az alkalmazások, programok, amiket az előző időszakban használtak, hogy az eszköz is fel legyen készítve az iskolakezdésre.
Tanárként is törekedjünk arra, hogy megelőzzük a korábbi, hirtelen érkezett kényszerhelyzet okozta kapkodást. Akkor nem volt lehetőség előre felkészülni, néhány nap alatt kellett összeállítani egy online használható rendszert kommunikációs csatornákkal és számonkérési módszerekkel együtt. Most használjuk ki a személyes találkozásokat, és kérjük ki a diákok véleményét, ötleteit. Osztályfőnökök számára fontos lehet tisztázni a közös munka és osztályközösség kérdéseit. A legnagyobb akadályt ugyanis a karantén időszaka alatt az osztályközösség ápolása jelentette, hiszen a virtuális osztályfőnöki órák megtartása sokszor technikai akadályba ütközött. „Egy harminc fős osztály esetében szinte lehetetlen megvalósítani online videós tanórát, ahol minden diák képpel és hanggal is jelen van. Diákok kiesnek a hívásból, nem megy a hang/video stb. Ilyenkor, aki hanggal vagy videóval nem tud becsatlakozni, annak máris csorbul a közösségi élmény. Osztályfőnököknek különösen nagy kihívás ilyenkor mégis egyben tartani az osztályt, odafigyelni, hogy ne legyenek kieső, lemaradó diákok. – teszi hozzá a szakember.Erre megoldás lehet, ha még a mindennapos személyes találkozások idején megkérjük az osztálytársakat, hogy segítsenek egymásnak. Állítsuk be előre azok eszközeit, akiknek valami gondjuk van. Teszteljük, próbáljuk ki a teremben, amikor mindenki jelen van. Ha mindenkinek megy, akkor bízzunk benne, hogy egy következő karantén időben sem lesz másképp. Senki ne maradjon ki, ne maradjon le semmiről.