Az ENSZ 2015 szeptemberében indítja útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a Föld lakóival. A célok iránymutatásként szolgálnak arra, hogy 15 éven belül jelentős és mélyreható változások következzenek be, így biztosítva a jelen generációk szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetnénk a gyermekeink jövőjét. A Globális Célok a fenntartható fejlődést szolgálják és a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.

A zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola beszámolója következik Gyurisné Kerekes Judit tanárnő tollából:

„A 2017/18-as tanévben iskolánk 5 osztálya (2.a, 3.osztály, 4.b, 5.b, 8.osztály) csatlakozott a kezdeményezéshez (https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/). Vannak közöttük ismétlők, akik már nem először csatlakoztak ehhez a világméretű kezdeményezéshez, és vannak, akik most először vágtak bele a legnagyobb tanítási óra megtartásába. Idén a tudatos táplálkozás, a felelős élelmiszerfogyasztás és az ezzel kapcsolatos fenntarthatósági témák voltak a középpontban.

Minden osztály életkori sajátosságainak megfelelően közelítette meg a problémakört és tartotta meg tanóráját, tanóráit.

A 2. osztályosok tanítójuk irányításával a megnézett film kapcsán beszélgettek a globális célokról, s próbálták azokat saját életükben beazonosítani. Aznapi tízóraijukat a megadott szempontsor alapján kielemezték a „Minden tányér egy történetet mesél el” óraterv alapján. Végül a gyermekek a felelős élelmiszerfogyasztásról és a tudatos táplálkozásról tanultak alapján elköteleződtek jövőnk és a Globális Célok elérése érdekében.

A 3. osztályosok a plakátok alapján beszélgettek a problémakörről, táplálkozási és vásárlási szokásaikról, s azonosították azokat a tevékenységeket, melyeket ők maguk is megtehetnek a mindennapokban annak érdekében, hogy a fenntartató fejlődést szolgálhassák.

A 4. osztályosoknak egy tanóra nem is volt elég, mert minden egyes beszélgetés újabb és újabb probléma körüljárását, megbeszélését eredményezte. Legfontosabb felismerésük, hogy felelősségünk nem csupán a testünk / szervezetünk felé van az egészséges élelmiszerek választásával, de óriási a felelősségünk a környezet felé is azzal, hogy tudatosan táplálkozunk, tudatosan vásárolunk, választunk az élelmiszerek közül. Elemezték az egy nap alatt elfogyasztott élelmiszereket, azok összetevőit és minőségét, tápanyagtartalmát, azokból mennyit fogyasztottak el, s igyekeztek a gyerekek összeszedni azokat a lehetőségeket, amiket ők maguk is megtehetnek szüleik segítségével, hogy tudatos és felelősségteljes élelmiszerfogyasztókká váljanak. Döbbenetes volt számukra „Az eper útja” kisfilm megtekintése, melyben nagyon szemléletesen ábrázolták, hogy az egyes élelmiszerek előállítása, boltba kerülése mekkora energiába kerül, s mi mindent pocsékolunk el az el nem fogyasztott táplálékkal. A téma zárásaként fogadalmakat tettünk, javaslatokat fogalmaztunk meg két kategóriában: Mit egyek, hogy a szervezetemnek jót tegyek?  Mit tegyek, hogy a környezetemnek jót tegyek?

Az 5.b osztály a gondolatébresztő film megnézését követően a globális célokat ismételte át. Kiválasztották azokat, amelyek közvetlenül kapcsolatba hozhatók az idei témával. Ezt követően választottak egy ételt a képzeletbeli tányérra, majd leírták, a kérdésekre a választ a konkrét ételnek megfelelően. Olyan gondolatokat fogalmaztak meg, amelyekre eddig még sosem gondoltak, mennyi – mindenre kell figyelni – minden kell ahhoz, hogy ez megvalósulhasson. Néhányuk válaszait meg is vitatták. Mindenki összeállított a tapasztaltak alapján egy napi ötszöri étkezést, amit majd eljuttatnak a vendéglőbe menü ajánlatként. Az óra végén közös megegyezéssel kitöltötték a kérdőívet. Ismét hasznos gondolatokkal zárták a világ legnagyobb tanóráját.

A 8. osztályosok az idén elgondolkodtak azon, hogy mi minden kell ételeik elkészítéséhez. Fontosnak találták, hogy egészséges alapanyagokat válasszanak, de azt is kiemelték, hogy a lehető legjobb, ha ezt maguk termelik, vagy hazai termelőktől vásárolják. Így elkerülhetik, hogy az ételekben tartósítószer, ízfokozó, állományjavító legyen. Azt is megállapították, hogy sok időbe és üzemanyagba kerül, ha más országokból vagy más földrészekről származó húsokból vagy zöldségekből főzünk. Belegondoltak abba is, hogy hány ember munkája kell ahhoz, hogy a legegyszerűbb élelmiszerekhez hozzájussunk. Gondolatban pizzát készítettek, végiggondolva a hozzávalókat, azok beszerzését, az elkészítés költségeit.

Nagyon tanulságos volt számukra, hogy mennyire fontos, hogy mit eszünk, honnan vásárolunk, hogyan készítjük el, hogy azok egészségünket és környezetünket védjék.

Minden résztvevő osztálynak tanulságos és élményekkel teli volt a hét, a filmek megtekintése, a tanórák megtartása, a közös gondolkodás és tevékenység. Minden osztály, minden tanuló szembesült azzal, hogy nagy felelősség nyugszik a vállunkon bolygónk fenntartásában. Mindannyian szembesültünk azzal, hogy ez a végtelenül természetes dolog, mint a táplálkozás, mekkora tudatosságot igényel mindannyiunk részéről a mindennapokban, s mindazzal, amit teszünk, vagy nem teszünk, mélyreható változásokat idézhetnek elő. Bízom benne, hogy a csatlakozó osztályok, és azok is, akik az idén „csak” a beszámolót olvasták, évről évre egyre tudatosabban vállalnak szerepet a Föld megőrzésében, a fenntartható fejlődés és a globális célok megvalósításában.

Reményeim szerint jövőre is legalább ennyi osztály csatlakozik az ENSZ kezdeményezéséhez!”

Tagged in: