Pedagógusoktól volt hangos a Yettel Ház aulája és auditóriuma augusztus 29-én kedden reggel. A tanárok az ország minden szegletéből érkeztek az immár harmadik alkalommal megrendezett a szakmai napra. A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli szervezésében megvalósuló eseményen mintegy 50 pedagógus vett részt, akik a program aktualitásai mellett egy új iskola alapításának részleteibe is betekintést nyerhettek, valamint tanulhattak a mentális egyensúly megőrzésének fontosságáról.

Fontos szerep jut a ProSuli programnak

Az esemény kezdetén a szakmai nap házigazdája, a  ProSuli program szakmai vezetője, Koren Balázs, valamint Mészáros Attila, a Yettel vállalati kommunikációs igazgatója köszöntötte a résztvevőket. Beszédükben kiemelték, hogy a rendszeresen a tanév kezdeti időszakára időzített pedagógus szakmai nap a visszajelzések alapján sokaknak ad plusz lendületet az iskolakezdés előtt, és egyben kiváló alkalom arra, hogy a digitális oktatási módszertanok iránt érdeklődők személyesen is találkozzanak egymással.

A szakmai nap mindjárt az elején sokak számára meglepetést hozott; a szeptember 1-jétől a Yettel vezérigazgatói posztját betöltő Igor Prerovsky is csatlakozott a konferencia kezdetéhez, hogy személyesen köszönthesse a résztvevő tanárokat. Igor Prerovsky elmondta, hogy maga is pedagógus felmenőkkel rendelkezik, ezért első kézből tudja, milyen fontos feladat hárul rájuk a jövő generációinak képzésében. Kiemelte, hogy különösen fontosnak tartja a digitális oktatás elterjesztésén dolgozó ProSuli programot, ezért a következő időszakban lépések várhatóak azzal kapcsolatosan, hogy a projekt még többekhez eljuthasson.

Bemutatkoztak az új ProSuli Nagykövetek

A ProSuli akkreditált képzéssel és folyamatos szakmai támogatással segíti a pedagógusokat abban, hogy olyan digitális oktatási képességeket sajátítsanak el, amelyekkel a kornak megfelelő, a fiatalok számára élvezetesebb és a pedagógusok szempontjából is hatékonyabb tanórákat tarthassanak. Mivel a program már több mint 160 iskolában van jelen országszerte, szükségszerűvé vált  a kapcsolattartást már nem csupán egy kézből, hanem a programban aktív résztvevő kollégák segítségével is támogatni. 2023 szeptemberétől ezért öt nagykövet pedagógus kezdi meg a munkát a ProSuli kötelékében, akik a szakmai rendezvényen személyesen is bemutatkoztak . A nagykövetek feladata többek közt az lesz, hogy szakmai segítséget és módszertani támogatást nyújtsanak kollégáiknak a projekthez csatlakozott iskolákban.

A 21. század iskolája

A délelőtti kávészünetet követően Frész Attila előadásával folytatódott a szakmai nap, aki a nemrég elkészült Biatorbágyi Innovatív Technikum és Gimnázium (BIT) igazgatója. A BIT nemcsak az oktatási környezet, de az oktatási módszertan kialakításában is a legkorszerűbb nemzetközi és hazai tapasztalatokra épült. Ezzel kapcsolatosan az igazgató három területet emelt ki, ami ezt az iskolamodellt megkülönbözteti a hagyományostól. Az egyik a digitális eszközökkel támogatott oktatás,  amely során a diákok magukkal viszik a számítógépüket az iskolába, amin minden tananyagot elérnek. Nagy hangsúlyt fektetnek emellett a tanulói jólétre, ezért minden osztály két osztályfőnököt kap, hogy minden diákra megfelelő figyelem jusson, de az iskolapszichológus is rendszeres támogatást nyújt a fiataloknak. A harmadik, egyben legnagyobb különbséget az értékelés módszere jelenti. A BIT négy-hat hetes szakaszokban pontrendszert alkalmaz, aminek a lényege, hogy az adott időszakon belül úgy hibázhat egy tanuló, hogy azért nem kap azonnal rossz jegyet. A szakaszok végén a diákok pontjait ugyanúgy jegyekre váltja be az iskola, de a kevés ponttal rendelkező tanulók pluszfeladatok vállalása révén akár az ötös érdemjegyig is eljuthatnak.

Frész Attila kiemelte, hogy az iskola képzése iránt olyan nagy az érdeklődés, hogy már most tízszeres a túljelentkezés.

Elveszi a munkánkat az MI?

Az eseményen nem lehetett elmenni szó nélkül a mesterséges intelligencia betörése mellett, amellyel kapcsolatban sokan úgy vélekednek, hogy hamarosan szakmák tucatjait teszi majd  fölöslegessé. Koren Balázs mindenkit megnyugtatott, hogy rövid távon biztosan nem kell ilyen veszélytől tartani. Két dologra azonban felhívta a figyelmet a népszerű ChatGPT-vel kapcsolatban, amit manapság a diákok már széles körben alkalmaznak. Egyrészt ha megtanítjuk a tanulókat arra, hogy miben segíthet nekik a chat alkalmazás, az nemcsak produktívvá, de időhatékonnyá is teheti számukra a munkát. Másrészt nagyon fontos, hogy előzetes tudás nélkül nem célszerű használni a platformot, mert könnyen félretájékoztathat olyan témákban, amikhez nincsen kellő ismeretünk, ez pedig kellemetlen helyzeteket szülhet nemcsak az iskolában, de az életben is – hangsúlyozta a ProSuli szakmai vezetője.

Mentális egyensúly

Keszthelyi Mariann nyelvtanár, megoldásfókuszú coach szívügyének tekinti a kiégés megelőzését a pedagógusok körében. A szakember előadásában elmondta, hogy ugyan sok változás vár a pedagógusokra az új tanévben, de ha megerősítik magukat és felkészülten kezdenek bele a munkába, az könnyebbséget jelent majd nekik a mindennapokban. Előadásában a mentális egészségről, a célok kitűzéséről, a rögzült és a fejlődésorientált gondolkodásról, a stresszről és a kiégésről, valamint a rezilienciáról is beszélt.

A coach a mentális egészséggel kapcsolatban elmondta, hogy már azzal  sokat tehetünk magunkért, ha képesek vagyunk egymáshoz is kapcsolódni. Előadásában kitért arra, hogy nem célszerű túl távoli célokat kitűzni, hanem érdemes azokat szakaszokra bontani a siker érdekében, és ezáltal már a bejárt út is örömet okozhat. A szakember ezután arról is beszélt, hogyha bizonyos helyzetekben nem működnek addig ismert megoldások,  azokat el kell engedni és képesnek kell lenni újakat találni – erről is szól a fejlődésorientált gondolkodás. A stressz témájával kapcsolatban elmondta, hogy a szervezet ezen válasza bizonyos mértékig magunk által is kontrollálható, sőt, előnyünkre fordítható. Ha ugyanis tudjuk, hogy stresszhelyzetben hogyan keretezzünk, akkor a szervezetünk rejtett energiákat képes mozgósítani a siker érdekében. Végül a coach rátért arra is, hogy mennyire fontos az énidő, vagyis olyan időszakok rendszeres beiktatása az életünkbe, amikor töltődni tudunk, hiszen ez is a kiégés fontos ellenszerét jelenti.

A délután folyamán a pedagógusok három csoportra osztva, az Önbizalomnövelde program segítségével gyakorlatokon keresztül is megismerhették, hogyan tehetnek mentális egészségük megőrzése érdekében.