A HiperSuli tanári közösség praktikus tanácsai
Szeptemberben hagyományos körülmények között indult el az oktatás. Azonban az esetszámok növekedésével, a kontaktkutatások és a karanténintézkedések következtében hamarosan kiderült, hogy a hagyományos oktatás nem működhet pontosan úgy, mint a karantén előtt.
Közben eltelt másfél hónap, közeledik az őszi szünet. Hogyan telt az elmúlt időszak? Lehet-e maszkban tanulni? Kell-e maszkban tanulni? Mi történik a hideg idő beköszöntével, amikor már nem lehet az ablakokat állandóan nyitva tartani? Megannyi kérdés. Mindre nem is, de néhányra próbálunk választ, példát, megoldást találni.
Az elmúlt napokban a HiperSulikban tanító pedagógusokat kérdeztük. Ebben a bejegyzésben ennek a beszélgetésnek a tapasztalatait szeretnénk összegezni.
Hibrid megoldások – igen vagy nem?
A Microsoft Teams – és ezen keresztül az online osztálytermi megoldások – több iskolában is beváltak. Azok az intézmények, ahol interaktív tábla és megfelelő internet is adott (ahol nem, ott HiperSuli 4G mobilnettel oldják meg), ott arra jutottak a tanárok, hogy a legjobb megoldás, ha nem keverik az online és offline megoldásokat.
Bebizonyosodott, hogy a hibrid megoldás – amikor a tanár a táblánál hagyományosan oktat, közben pedig a tanuló egy laptopon/tableten keresztül van jelen az órán – nem működik. Ezzel több kollégának is negatív tapasztalatai voltak: sok esetben nem hallható jól a tanár vagy az otthon rekedt diák nem tud megfelelően reagálni, kérdezni. A webkamerák képe is komoly problémát jelenthet, mert nem tud a világos és sötét részek között elég kontrasztos képet adni. Ráadásul a felbontása sem mindig elégséges ahhoz, hogy egy táblaképet teljesen jól ki lehessen betűzni.
Az eddigi leginkább célravezetőnek a teljesen digitális gondolkodás tűnik. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a pedagógus a Teams rendszeren keresztül a beépített Whiteboard alkalmazást, prezentációt, internetet használva tartja az órát a teremben, a rendszert pedig csatlakoztatja az interaktív táblához. Így a teremben jelenlévő tanulók és az otthon rekedt diákok is teljes értékű órát kapnak. Ezzel a megoldással ugyanis a számítógép nem csak periférián, esetleg egy távolabbi ponton kap helyet, hanem az óra középpontjába kerül, így a mikrofon is közelebb van a pedagógushoz, ezáltal sokkal jobban hallható.
A tanórák közvetítése során nem érzik azt a pedagógusok, mintha egyszerre két tanteremben kellene órát tartaniuk. Az ilyen típusú, teljesen digitálisan megtervezett és megtartott óra azonban egészen másfajta előkészületet igényel, mint a hagyományos.
Többen dicsérték a Kréta új digitális kollaborációs terét is. Ennek nagy előnye, hogy használata közben mentesülnek a tanárok a kettős (vagy többes) adminisztráció terhe alól, ami főleg a mostani helyzetben, amikor egyébként is rengeteg többlet teher nehezedik a pedagógusokra, sokat számít.
Korosztályos eltérések
Azokban az iskolákban, ahol egy-egy osztály került karanténba, korosztályonként tudott megvalósulni a távolról történő csatlakozás az órákhoz.
Alsó tagozaton nagy előny, hogy a pedagógusok dedikáltan az osztályhoz tartoznak, így nem kell más órákat tartaniuk. Azonban a diákok még kicsik, sok esetben nincs saját eszközük, szülői segítségre szorulnak a gépek beállításában, a tanórákhoz való csatlakozás során.
Felsőben és gimnáziumban a legnagyobb nehézséget a visszajelzések alapján az okozta, hogy a karanténban lévő osztályokban tanító tanárok az alsó tagozattól eltérően más osztályokban is tanítanak. Az éles váltás a közvetített óra és a normál körülmények között megtartott tanóra között elég nehezen megoldható. Ilyenkor a már előbb említett digitálisan megtervezett és megtartott óra segíthet. Fontos azonban, hogy a megfelelő környezet rendelkezésre álljon.
A beszámolók alapján az általános iskolák esetében jellemző inkább, hogy a tanulók a karanténban nehezebben ülnek oda a géphez. Miközben a tanár csak azt észleli, hogy a diák távol maradt, de azt nem tudja, hogy ennek mi az oka. A pedagógus így az iskolában aggódik, mert nincs információja arról, hogy miért nincs jelen a diák az online órán. Lehet ennek az oka az eszköz hiánya, de számtalan más eset is felmerülhet. Ilyen helyzetben azonban a pedagógusnak minden feladatot, tananyagot duplán kell elkészítenie és átadnia, ami ismét kettős terhet nyom a tanárok vállára.
Jól érezhető, hogy a kollégák sokkal fáradtabbak most, mint egy átlagos évnek ezen időszakában egy pihentető nyári szünet után, normál körülmények esetén. Emiatt különösen fontos, hogy az őszi szünet mindenki számára a pihenésről és a feltöltődésről tudjon szólni.
Sok erőt és kitartást kívánunk minden tanárnak!