Mit tehetek szülőként az iskolabezárások idején, hogy gyermekem tanulási körülményei adottak legyenek? – Praktikus tanácsok szülőknek

Mit tehetek szülőként az iskolabezárások idején, hogy gyermekem tanulási körülményei adottak legyenek? – Praktikus tanácsok szülőknek

Mivel az iskolák bezárnak és a diákok nem tudnak személyesen részt venni az oktatásban, előtérbe kerülnek a digitális oktatás nyújtotta lehetőségek a tanulás és a tanítás online módon történő folytatására. Az alábbi dokumentum egy alapvető javaslatcsomagot tartalmaz olyan pedagógusoktól, akik már digitális eszközöket alkalmaznak az oktatásban mindennapi gyakorlatuk során.

Az iskoláknak optimális esetben az a szempont, hogy az intézmény egységes platformot használjon (pl. Office 365, Google Suite for Education, esetleg valamilyen virtuális osztályterem) és ebbe vonja be a gyerekeket. Módszertanilag cél, hogy legyen rendszeres munkarend (órarend-jelleggel), legyen közvetlen kapcsolata a szülőkkel a folyamatos információ-áramláshoz. A digitális oktatás jelenlegi legnagyobb kihívása, hogy ahhoz, hogy az online lehetőségek alkalmazása valóban hatékony legyen, több technikai feltétel együttes teljesülésére van szükség mind az iskola, mind a szülő/gyerek oldalán.

A lenti javaslatcsomag arra fókuszál, hogy ha már otthon / felügyelhető körülmények között tartózkodik gyermekünk, akkor mit tehetünk meg azért, hogy a tanulás feltételeit megteremtsük.

A leírás nem tér ki a gyermek felügyeletének megoldására iskolabezárás esetén, de az anyag későbbi részében szülők számára a távoli munkavégzés, a home office kialakítását segítő javaslatokat is összegyűjtöttünk.

Digitális oktatásban jártas pedagógusok alapvető javaslatai az iskolabezárások idejére:
  • Legyen meg az otthoni tanulás helyszíne, ahol nyugodtan tanulhat a gyerek.
  • Távoli oktatás esetén biztosíts neki olyan eszközöket (pl PC/laptop, fül- vagy fejhallgató, stabil internetkapcsolat) amelyekkel becsatlakozhat az online tanórákba. 
  • Alakíts ki a gyermek számára egy állandó napirendet! Legyen ideje a tanulásnak, legyen ideje a pihenésnek, játéknak.
  • Azzal, hogy a gyerek tanulási környezete is számítógép/telefon elé kényszeríti őt, a pihenés, játék felülete ideális esetben nem a képernyő előtt történik. Ebben az esetben rendszeresen állítsuk fel a gyereket a képernyő elől.
  • A tanulási időt hangoljuk össze az étkezéssel: a táplálkozást követő közvetlen időszakban alacsonyabb lehet a gyerekek koncentrációs képessége, ugyanígy, ha életritmusuk szerint megéheznek, csökkenhet figyelmük.
  • Szellőztessünk, biztosítsuk a friss levegőt! Ez tanulás közben is fontos. 
A pszichológus válaszai, hogy hogyan legyünk gyermekünk partnerei a digitális térben

Szülőként sokszor nehézséget jelent megérteni, hogy a gyerek hogyan, miért bújja telefonját, online eszközeit, tanul, szórakozik, biztonságban van vagy felteni kell-e őt. Dr Tóth Dániel pszichológus az alábbi videókban a szülő-gyerek-okostelefon kapcsolatáról beszél, ami gondolatok segíthetik a szülőket, hogy a gyermekeik partnerként tekintsenek rájuk a digitális világukban is. Ez a kapcsolat a digitális térre terelődött oktatás mellett a korábbinál is fontosabb szerepet kap. Arra biztatjuk a szülőket, hogy nézzék meg a témában készült videósorozatot az alábbi linken (5 epizód követi egymást):

https://hipersuli.hu/tudatosnet-videok/

Fel vagyunk-e készülve gyermekemmel az internet tudatos használatára?

A szülő és gyerek felkészültségét az internet tudatos használatára bárki felmérheti a szakemberek által összeállított TudatosNet edukatív kvízzel.  Ez egy egyszerűen, online kitölthető kvíz, amely már kérdéseivel és válaszlehetőségeivel is segíteni kívája a kitöltő “játékost”: https://hipersuli.hu/tudatosnet/tananyag/roles

A WHO ajánlása stresszhelyzet kezelésére

Az alábbi linken pedig dr. Deliága Éva pszichológus írása olvasható arról, hogy hogyan beszéljünk a gyerekekkel a koronavírusról: https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/2020/03/11/kenyszer_vakacio

Otthoni üzemmód – Tanácsok szülőknek az otthoni munkavégzés, home office kialakításához

Nem minden munkakörben kivitelezhető az otthonról történő munkavégzés: ez elsősorban szellemi foglalkoztatottak számára érhető el. 

Ha a home office működtetésére nincsen céges szabályzat, akkor érdemes párbeszédet kezdeményezni erről a vezetőséggel:      a „home office” kereteit célszerű munkáltatói belső szabályzatban részletesen meghatározni. 

Milyen technikai háttér szükséges az otthoni munkavégzéshez, ha a munkakör lehetővé teszi és munkaadó is támogatja?

Megfelelő IT hozzáférés. A munkahelyi levelezéshez és kollaborációs eszközökhöz (mint video-chat, konferenciahívás stb.) való hozzáférés elengedhetetlen ahhoz, hogy otthonról a munkahelyen megszokott rutin szerint végezhessük a munkát.

Legyen otthon is megfelelő eszköz és megbízható internetkapcsolat! Fontos, hogy a munkaadó biztosítsa a szükséges eszközöket az otthonról történő munkavégzéshez is. Így például laptopot, okostelefont, mobilinternetet, illetve távoli hozzáférést, szükség esetén a konferenciabeszélgetést lehetővé tevő eszközöket

A „home office” szabályait célszerű munkáltatói belső szabályzatban részletesen meghatározni és a munkavállalókkal ismertetni! Amíg bármi okból karatén elrendelésére nem kerül sor, természetesen a felek között létrejött munkaszerződésben megjelölt munkavégzési helyen továbbra is fenn kell tartani a munkavégzés feltételeit.

Párosítás: feladathoz az eszközt! Érdemes előre meghatározni, hogy az egyes feladatok elvégzéshez milyen technológiára, eszközökre van szükség, és eszerint időzíteni, elosztani az otthonról elvégezhető munkát.

Biztonság mindenekelőtt! Mobileszközök segítségével már szinte bárhonnan képesek vagyunk dolgozni. Emiatt azonban könnyebben férhetnek hozzá mások a bizalmas adatainkhoz, ezért mindig tartsuk be az IT-biztonsági előírásokat, eszközeinket pedig védjük jelszóval!

Az otthoni munkavégzés során is gondoskodjunk a megfelelő mennyiségű testmozgásról, szünetekről és megfelelő táplálkozásról.