Magyarországon hamarosan új fejezet kezdődhet az iskolai okoseszköz-használat terén. Egy nemrég elfogadott törvénymódosítás értelmében szeptembertől jelentősen korlátozzák az okostelefonok és más hasonló eszközök használatát az oktatási intézményekben. De vajon milyen hatással lesz ez a diákok mindennapjaira, és hogyan vélekedik erről a szakértő?

Az eddigi gyakorlat szerint az iskolák saját hatáskörben dönthettek arról, hogy milyen mértékben engedélyezik a mobiltelefonok, okoseszközök használatát. Ez a rendszer azonban gyakran vezetett konfliktusokhoz a tanárok, diákok és szülők között. „Eddig, ha egy iskola megtiltotta a telefonok használatát, gyakran szembesült szülői felháborodással, hogy miért nem lehet a gyerek mindig elérhető, vagy ki garantálja az adott esetben több százezer forintért vásárolt eszköz biztonságát” – magyarázza Koren Balázs, a digitális oktatást népszerűsítő ProSuli program szakmai vezetője.

Az új szabályozás célja, hogy egységes keretet teremtsen, és eszközt adjon az iskolavezetés kezébe a probléma kezelésére. A törvény azonban nem jelent teljes tiltást: oktatási célokra, tanári engedéllyel továbbra is használhatók lesznek az eszközök.

Koren Balázs szerint az okostelefonok valójában nem ideális eszközök a tanuláshoz. „Az okostelefon olyan, mint ha egy képregény margójára próbálnánk matekfeladatot megoldani. Technikailag lehetséges, de közben a képregényben található rajzok folyamatosan elvonják a figyelmet” – fogalmaz a szakértő. Helyette inkább az iskolai laptopok vagy tabletek használatát javasolja, amelyek jobban szolgálják az oktatási célokat, és könnyebben kontrollálhatók.

A törvény gyakorlati megvalósítása azonban számos kihívást rejt. Az egyik ilyen az eszközök tárolásának kérdése. „Ha egy 600 fős iskolában minden diáknak van telefonja, és azok a telefonok egyenként csupán csak 100 ezer forintot érnek, akkor is már 60 millió forintnyi értékről beszélünk. Ez komoly felelősség és biztonsági kockázat az intézmények számára” – hívja fel a figyelmet Koren.

A szakértő szerint a sikeres megvalósítás kulcsa a rugalmasság és a gyakorlati szempontok figyelembevétele lesz. Fontos, hogy az iskolák megtalálják az egyensúlyt a technológia hasznos alkalmazása és a figyelemelvonás elkerülése között. Emellett elengedhetetlen a diákok tudatos eszközhasználatra való nevelése is.

Az új szabályozás tehát lehetőséget teremt az iskolai digitális kultúra újragondolására. Bár kétségtelenül lesznek kezdeti nehézségek, hosszú távon hozzájárulhat egy koncentráltabb, mégis modern tanulási környezet kialakításához. A siker azonban nagyban függ majd attól, hogy az iskolák mennyire tudják rugalmasan és kreatívan alkalmazni az új előírásokat, figyelembe véve mind a diákok, mind a szülők igényeit.

Az okostelefonok iskolai használatának korlátozása nem egyedi jelenség: számos országban vezettek már be hasonló intézkedéseket. A következő tanév tapasztalatai fogják megmutatni, hogy Magyarországon mennyire válik be ez a megoldás, és milyen további finomhangolásokra lesz szükség a jövőben.