Gulyás Anita mesterpedagógus, számítástechnika szakos általános iskolai tanár a Nagykörösi II. Rákóczi Ferenc Általános iskolában. Negyedik osztálytól nyolcadik évfolyamig digitális kultúrát, informatikát tanít. Az intézmény sajátossága, hogy már első évfolyamtól tanulják a gyerekek az informatika és az angol nyelv tantárgyat. A tanárnő a tanórákon kívül informatika szakköröket, digitális alprogrami foglalkozásokat tart, amelynek során robotikával foglalkoznak a gyerekek. Az iskolában tehetséglabor is működik, ahol – a micro:bit mellett – tavaly óta a LEGO robotok segítségével is ismerkedhetnek a programozással a gyerekek. A HiperSulihoz 2019-ben csatlakoztak, Anita elmondása szerint az egyik legnagyobb inspirációt számukra a First LEGO League verseny jelentette, ahol az egyik induló csapata, megnyerve a zalaegerszegi elődöntőt, bejutott az országos döntőbe.
Honnan hallottál először a HiperSuliról?
2017-ben egy ismerősömön keresztül hallottam a HiperSuliról, ám akkor még csak 10 iskola csatlakozhatott a programhoz. 2019-ben további 30 iskolának nyílt lehetősége bekapcsolódni (ez ma már 100-ra nőtt), ekkor – bízva a sikerben – a Digitális Oktatási Konferencián a HiperSuli standján adtam le nevezésünket, itt ismerkedhettem meg Koren Balázzsal is, a HiperSuli szakmai vezetőjével. Büszkék voltunk arra, hogy iskolánk tagja lett annak a 30 oktatási intézménynek, amely a Telenor HiperSuli programjához csatlakozhatott.
Mi volt vonzó akkor a programban? Mi az, amitől izgalmasnak tűnt?
Amikor beléptünk a HiperSuliba – nem tagadom -, nagyon vonzóvá tette, hogy ingyenes, korlátlan mobilinternetet kaphatunk. Iskolánkban VEKOP-pályázat kapcsán sikerült megvalósítani a tablettel támogatott oktatást a természettudományos tantárgyak tanítása során, illetve már nyelvi órákon is biztosított volt ez a lehetőség. Akkoriban az internetlefedettség az iskolaépületünk egy-egy szárnyában akadozott, a HiperSuli ennek áthidalásában nyújtott óriási támogatást. Nagy lehetőséget láttunk még abban is, hogy táborokba, kirándulásokra is magunkkal tudjuk vinni ezt a hordozható eszközt.
Miben más a HiperSuli szemlélet a hagyományos oktatáshoz képest, miben nyújt segítséget?
A jelentkezéskor még nem ismertem azt a széleskörű szakmai hátteret, támogatást, amelyet a HiperSuli biztosít a bekapcsolódó intézményeknek. A HiperSuli konferencia – tanévnyitó tanári nap a Yettel Házban – erős motivációt jelent számomra. Meghívott előadóktól hasznos ismeretekre tehetünk szert, digitális oktatási eszközbemutatón, workshopokon vehetünk részt, az éppen aktuális pályázati kiírásokról, versenyekről kaphatunk bővebb felvilágosítást. Nem utolsó sorban a személyes tudásmegosztásra is lehetőségünk nyílik ezen alkalmakkor. Igaz, hogy aktívan egyelőre csak én vagyok még benne az iskolánkból, de az idei tanévnyitó konferenciára már egy kollégám is elkísért.
A tavalyi tanévben a HiperSuli támogatta a First LEGO League versenyt, pályázatunk sikeres elbírálása után, soha nem remélt eszközökhöz juthattunk. Eleinte nem mertem belevágni a versenybe, de Balázs biztatott, hogy nevezzünk, mert szakmai segítséget is biztosít a felkészüléshez és a verseny időszakában folyamatosan (online formában szerdai napokon tartotta ezeket az alkalmakat a Teamsen). Végül három csapattal is jelentkeztünk a versenyre – a szakkörökön óriási érdeklődés mutatkozott a gyerekek körében -, két harmadikos és egy nyolcadikos csoporttal. A gyakorlottabb programozó nyolcadikosok négyen alkottak egy csapatot (EPYCTM) és megnyerték a zalaegerszegi elődöntőt, így bekerültek az országos döntőbe. Ez óriási eredménynek számít – magam sem hittem el -, főleg úgy, hogy február elején kaptuk meg az eszközöket, áprilisban pedig már az elődöntők zajlottak. Az, hogy ilyen szép eredményt értünk el, maga volt a csoda, ami persze a gyerekek kitartó munkájának köszönhető, akik a digitális oktatás időszakában hétvégenként otthonaikban készültek fel a versenyre.
Az alsó tagozatosok nagyon lelkesen dolgoztak, különdíjasok lettek, az egyik csapat a Tower Bridge 2.0 projektjükkel a Legjobb kódolás díját, a másik csapat pedig a Legkörnyezet-tudatosabb projekt díját nyerte el.
Mit tapasztalsz a diákjaidon, izgalmasabbnak tartják az órát?
Nemrégiben készítettem a szakkörökhöz, digitális alprogrami foglalkozásaimhoz kapcsolódóan egy online kérdőívet, amelyre csupa pozitív visszajelzést kaptam a gyerekektől az ott folyó munkánkról, ami igazán jól esett. Jelezték, hogy érdekesek, izgalmas dolgokat tanulnak, tetszik nekik, hogy a foglalkozások keretein belül az érdeklődési körüknek megfelelő eszköz (drón, Lego robotok, Micro:bit) programozásával új ismeretekre, mélyebb tudásra tehetnek szert.
Hogy néz ki egy átlagos tanóra HiperSulis eszközökkel?
A tanítási órák témáit természetesen a helyi tantervünk határozza meg, de ha a témakör a programozás, akkor a SPIKE robottal ismerkedünk, mint éppen most is. A gyerekek már szétszerelték a versenyrobotunkat, a szakkörön egy teljesen új robotot építenek. Az ötödikesek most ismerkednek a blokkalapú programozással, amelyhez ezt az eszközt választottam.
Alsó tagozaton a programozási ismereteket a LegoWeDo-val dolgozom fel, a gyerekek nagy örömére, ők mindig csak legóznának, én nem is tartom vissza őket ettől. Sok természettudományos projekt van leckékre, lépésekre lebontva a tananyagcsomagban, így ezek beleférnek egy igen rövid, 45 perces tanítási órába is akár. A versenyfelkészüléshez kapott jegyzetfüzetek is segítségemre vannak.
A szakkörön szabadon választhatnak a gyerekek, hogy melyik eszközzel (drón, Micro:bit, EV3, LegoWedo, Lego Spike) szeretnének dolgozni, ebbe nem szoktam beleszólni.
Mit adott nektek a HiperSuli?
Sikerélményt: a versenyeket a HiperSuli szponzorálta: merem állítani, hogy soha nem indultam volna el szakmai segítség nélkül ezen a versenyen, illetve finanszírozási nehézségek (szponzori és eszközbeszerzés) miatt sem adódott volna rá soha alkalmam. Örülök, hogy lehetőségem adódott betekintést nyerni e rangos verseny menetébe és tapasztalatokat szerezhettem.
Motivációt: jövőre nézve tervem kinevelni egy újabb csapatot, amellyel ismételten benevezhetünk a versenyre, hiszen az eszközök ehhez már biztosítottak. Szakkörökben, digitális alprogrami foglalkozások keretein belül ez az év most egy „ismerkedős” tanév lesz, a tényleges munkát majd csak jövőre kezdjük.
Mi még nagyon kezdők vagyunk a HiperSuliban, de úgy érzem, az én lelkesedésem töretlen, és szeretném a hírét vinni, hogy minél többen vegyenek részt ebben a programban. Most, hogy nyílt jelentkezést hirdetett a HiperSuli, pedagógus ismerőseimnek elküldtem Messengeren a belépési linket. Viccelődött is Balázs, hogy én leszek a „HiperSuli nagykövete”.
Az biztos, hogy a digitális oktatási eszközök használata elengedhetetlen lesz, előbb-utóbb minden pedagógusnak ezekkel kell majd dolgoznia a tanítási óráin. Én úgy érzem, ebben óriásit ugrottunk a HiperSuli révén, és remélem, a kollégáim is kedvet kapnak az eszközhasználatra.
Olyan pedagógusnak vallom magam, aki nyitott az újra, szereti és keresi a kihívásokat, amelyek hozzásegítik ahhoz, hogy a munkájában felfrissüljön. Fontosnak tartom, hogy megfeleljek a kor elvárásainak, hogy diákjaim igényeiknek megfelelő korszerű oktatásban részesülhessenek. Ehhez tudatosan kell keresnünk a megújulást, amit a szakomból adódóan kötelességemnek is érzek.
Örömmel tölt el, hogy az iskolavezetés nyitott minden új és innovatív ötletre, mindenkit támogat a megvalósításában. Így lehetőségem van az érdeklődési körömnek megfelelő informatikai tartalmú konferenciákon, bemutatókon, foglalkozásokon, továbbképzéseken részt venni, ahol megismerhetek új oktatási eszközöket, alkalmazásokat, programokat; kapcsolatokat építhetek ki iskolám számára. Igyekszem az itt megszerzett tapasztalataimat a továbbiakban is megosztani a kollégáimmal, ösztönözni, bátorítani őket, hogy alkalmazzák a tanítási óráikon, ezzel is színesítve az oktatás folyamatát.
Eszközöket: a LEGO óriási lendületet adott nekünk, mert olyan eszközkészletet kaptunk, amivel egy egész osztályt le tudok kötni. Spike oktatócsomag, két WeDo 2.0 osztály pack, hatalmas szekrény tele LEGO-építőelemekkel; ezt mind-mind a HiperSuli biztosította a sikeres versenyfelkészülésünkhöz. Ezek az eszközök jól használhatók felső és alsó tagozaton, környezetismeret, fogalmazás, vizuális kultúra, technika és informatika tantárgyaknál tudják a pedagógusok beépíteni az óráikba, illetve kiválóan alkalmasak a motiválásra, felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra egyaránt.
Lehetőségeket: ha úgy látom, hogy adaptálható egy-egy módszer, előadás, akkor minden lehetőséget megragadok arra, hogy megosszam iskolám közösségével. Így jutott el tankerületünkbe Tóth Dániel pszichológus is – akit az első HiperSulis konferenciámon hallgattam meg -, aki a VEKOP projektbe kapcsoló tankerületi iskolákban is megtartotta előadását az internet veszélyeiről.
Most épp a Csapda a neten című film vetítését szervezzük, amely az internetes zaklatásra hívja fel a figyelmet. Köszönjük, hogy a Yettelen keresztül hozzájutottunk a filmhez.
Oktatási segédanyagokat: az internetbiztonság témakör tananyagát mindig a HiperSulis anyaggal dolgozom fel a tanítási óráimon. A következő lépésként a szülői értekezleten is szeretném megismertetni a szülőket ezzel a felülettel (https://hipersuli.hu/tudatosnet/tananyag/roles).
Nem utolsó sorban a legfontosabb, amit ki kell emelnem, az a HiperSuli akkreditált tanárképzése, illetve a HiperSuli Webuni gyűjtemény, ott érdemes mindig kutakodni, mert fantasztikus kincsekre lehet lelni (https://hipersuli.webuni.hu/kepzesek).
Milyen a HiperSulis közösség, milyenek a csoportok?
Figyelemmel kísérem a szakmai vonatkozású tartalmakat, amelyeket rendszeresen megosztok a Facebook csoportunkban, legyen az képzés, verseny, vagy akár felhívás. A HiperSulis tanárok tagjai ennek a csoportnak, itt tartjuk a kapcsolatot egymással, megosztjuk a tudásunkat, és támogatjuk is egymást.
Csak javasolni tudom, hogy lépjenek be az iskolák. Szakmai támogatásra is szükség van az oktatásban, és ez az, ami a HiperSuli lényege: szakmailag segít, és mindenki megtalálhatja benne a maga szeletét. Mindenki olyan mélységben kapcsolódik be, amennyire szeretne. Úgy gondolom, ha valaki a tanítási óráján csak egy-két dolgot beépít vagy alkalmaz ebből, az már nagyon sokat számít. Erre rá is kényszerül mindenki, elég csak a digitális munkarendre visszautalni. Minden pedagógus sokat fejlődött ezen a téren, és ebben nincs megállás.