Az AI már nemcsak a diákok titkos csodafegyvere, hanem a tanári eszköztár megkerülhetetlen része is
Óratervezés percek alatt, személyre szabott feladatok egy kattintásra, prezentációk mesterséges intelligenciával – ez nem a jövő, hanem már a jelen több száz magyar tanár számára. A Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli robbanásszerű érdeklődés mellett indította el első, pedagógusokra szabott AI-képzését, amelyen közel 500 tanár szerzett gyakorlati tudást és inspirációt arról, hogyan forradalmasíthatja a mesterséges intelligencia a tanítást.
A ProSuli programban szervezett mesterséges intelligencia-képzés online zajlott és a regisztrált tanárok díjmentesen vehettek részt rajta. A pedagógusok betekintést nyertek a generatív AI működésébe, megtanulták, hogyan írjanak hatékony promptokat (parancsokat), és hogyan használják ezeket az oktatási folyamatban – az inspirációtól egészen a tanulói visszajelzésekig.
A konkrét tudás mellett személetformálást és motivációt is adott a képzés a résztvevőknek
A képzésen résztvevők közel fele később kérdőívben osztotta meg friss tapasztalatait az újonnan szerzett tudásukkal kapcsolatban. A visszajelzések egyértelműek: a válaszadók 95%-a nemcsak kipróbálta, hanem máris beépítette a tanultakat a mindennapi munkájába. Legyen szó tanórai feladatok összeállításáról, adminisztrációs terhek csökkentéséről vagy bizonyos tantárgyspecifikus AI-eszközökről, elmondásuk szerint a képzés révén új lendületet, friss motivációt kaptak a tanításhoz.
A legnagyobb érdeklődés a mesterséges intelligencia tantárgyspecifikus felhasználását övezte, illetve a prezentációkészítés és a hatékony kérdezéstechnika is népszerű felhasználási területnek bizonyultak.
„Azt látjuk, hogy a diákok körében rohamosan terjed a mesterséges intelligencia használata, akár a szabadidejükben, akár a tanuláshoz használt segítségként. Ha már a diákok élnek ezzel a lehetőséggel, a tanárok se maradjanak le. Ez egy nagyon jó eszköz, amit természetesen nem a saját tudásuk helyett, hanem azt kiegészítve használhatnak. A ProSuli programnak kezdetektől építőeleme a pedagógusképzés, mindig igyekeztünk az aktuális igényekre reagálni, és ebből most a mesterséges intelligencia sem maradhat is. Már kisebb alaptudás és megfelelő szemlélet elsajátítása után a tanári munka hatékony támogatója lehet a mesterséges intelligencia. Napi gyakorlat részévé válhat feladatsorok vagy órai tanmenet kialakításában, vagy akár szemléltető anyagok, prezentációk elkészítésében. Az első ProSuli AI-képzés kapcsán nagyon inspiráló volt látni, hogy rövid időn belül több százan regisztráltak, és a résztvevők már az első alkalom után gyakorlatba ültették át a tanultakat és jelezték igényüket a képzés folytatására.” – mondta Koren Balázs, a képzés és a ProSuli szakmai vezetője.
Folytatódik a képzés
A ProSuli fontos célja, hogy a digitális oktatás minél több területén naprakész tudást adjon a pedagógusoknak. A pozitív visszajelzések alapján a mesterséges intelligencia képzéssorozat folytatódik, a felmérést kitöltők 95 százaléka biztosan részt vesz a következő alkalmon is. Itt elsősorban majd a tanárok által javasolt témák kerülnek a középpontba, így például a technológia lehetőségeinek még mélyebb feltárása és a tantárgyspecifikus felhasználás.