Hámor Dalma a 2024/2025-ös tanévtől csatlakozott a ProSuli program csapatához szakmai nagykövetként. Feladatai közé tartozik a programban résztvevő intézmények támogatása, az akkreditált képzésekben való részvétel elősegítése a tanárok számára, valamint az egyre népszerűbb ProSuli robotika program fejlesztése és népszerűsítése. Új munkatársunkat a programunkhoz fűződő motivációiról és terveiről kérdeztük.
Honnan érkeztél a ProSulihoz és mi motivált a csatlakozásra?
Tanítói végzettségem van, informatika szakirányon végeztem, és nyolc évig tanítottam általános iskolában. Az alsó tagozatosoknak szinte minden tantárgyat, míg felsőben digitális kultúra órákat tartottam. Ismertem már a ProSulit, ahol egy ponton kiderült, épp munkatársat keresnek a programba. Ez a lehetőség épp akkor jött, amikor változtatni szerettem volna: kicsit eltávolodni a mindennapi pedagógiai munkától, és más szemszögből foglalkozni az oktatással. A motivációmat nagyban meghatározta a digitális kultúra tantárgy iránti elhivatottságom. Korábban robotika szakkört vezettem, alkalmazói versenyre készítettem fel diákokat, és mindig szerettem volna ezt a tudást és lelkesedést másokkal is megosztani.
Milyen feladataid lesznek a ProSuliban?
Jelenleg az akkreditált képzés anyagainak átdolgozásán tevékenykedünk, aminek a tartalmát nemcsak frissítjük, de bővítjük is. Nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a tanárok számára valóban releváns és praktikus segédanyagokat nyújtsunk, ezáltal megkönnyítsük a digitális eszközök és módszerek bevezetését és használatát a mindennapi munkájukba. A következő időszakban nagyobb hangsúly lesz a személyes kapcsolattartáson is, hogy a program jobban alkalmazkodjon az iskolák valós igényeihez.
Fontos célom, hogy erősítsük a pedagógusok közötti kapcsolatot, hogy a jó gyakorlatokat megoszthassák egymással. Tervezzük továbbá a webuni platform anyagainak bővítését is, ahol még több módszertani ötletet és segédanyagot oszthatunk meg.
A robotika egyre hangsúlyosabb szerepet kap az oktatásban. Miért fontos ez, és hogyan lehet közelebb hozni ezt a területet mind a tanárokhoz, mind a diákokhoz?
A robotika nemcsak az algoritmikus gondolkodást fejleszti, hanem játékos módon ismerteti meg a gyerekeket a technológia alapjaival, miközben számos egyéb készséget is fejleszt. Az ilyen eszközök alkalmazása az oktatásban rendkívül motiválóan hat a diákokra. Az iskolák körében ugyanakkor sokszor még hiányzik a kellő bátorság vagy támogatás ennek a területnek a bevezetéséhez. Ezért azt gondolom, szükséges lenne segédanyagokkal és játékötletekkel segíteni az iskolákat, hogy a tanárok bátrabbak lehessenek a módszer bevezetésében és használatában.
Mi segítheti a pedagógusokat abban, hogy szívesen és magabiztosan használják a digitális eszközöket és módszereket az oktatásban?
A pedagógusok számára az egyik legnagyobb támogatást az jelenti, ha gyakorlati segítséget kapnak. A koronavírus-járvány idején, amikor online oktatásra kellett átállni, rengeteget számított a digitális világban kevésbé tapasztalt kollégáknak, hogy vannak olyan tanártársaik, akikhez bátran fordulhatnak kérdéseikkel.
Az is fontos, hogy a digitális módszertan ne csak egy-egy izgalmas eszköz bemutatásáról szóljon, hanem átfogó képet adjon arról, hogyan illeszthetőek ezek a mindennapi tanításba. Emellett segítő anyagokkal és rendszeres műhelymunkákkal lehetne a tanárok bátorságát és magabiztosságát erősíteni.
Milyen előnyei vannak a ProSuli akkreditált képzésének?
Az akkreditált képzés minden pedagógus számára hasznos lehet, függetlenül attól, hogy kezdő vagy haladó a digitális eszközök alkalmazása terén. Az anyagok érthetően és részletesen magyarázzák a módszertant, így az is könnyen elsajátíthatja, aki eddig nem dolgozott ilyen eszközökkel. A képzés nagy előnye, hogy teljesen ingyenesen elvégezhető, és 30 kreditpontot biztosít a pedagógusoknak.
Milyen terveid vannak a program koordinátoraként?
Nagyon fontosnak tartom a közösségépítést a pedagógusok között, hogy a ProSuli program ne csak tananyagforrás legyen, hanem egy olyan támogató közösség, ahol a kollégák megoszthatják egymással a jó gyakorlatokat. Szeretnék már a kezdeti időszakban heti 2-3 iskolát meglátogatni, hogy személyesen is kapcsolatba lépjek a tanárokkal, meghallgassam az igényeiket, és segítsek nekik bevezetni, vagy erősíteni a digitális szemléletet az oktatómunkájukban. Hosszútávú célom, hogy hozzájáruljak a ProSuli dinamikus és folyamatosan fejlődéséhez, hogy ezáltal is segíthessük a tanárok és az iskolák digitális útra lépését.