A digitális oktatás elterjedése és az internetre kapcsolódó eszközök számának gyarapodása egyre inkább nélkülözhetetlenné teszi a stabil és erős Wi-Fi kapcsolatot tantermi környezetben is. Egy osztályterem mérete, kialakítása és az abban éppen online lévő eszközök száma mind-mind fontos tényező lehet a jelerősség szempontjából, ezért nincs teljesen tökéletes megoldás a Wi-Fi jelet sugárzó router elhelyezésére sem. Ennek ellenére vannak általános iránymutatások és tippek, amelyek segíthetnek a közel tökéletes pont megtalálásában. Koren Balázs, a ProSuli szakmai vezetője nyújt támogatást most ebben.
1. Nem mindegy, hova kerül
A router ideális helyzete a tanterem közepén lenne, mivel a Wi-Fi jel általában radiálisan, vagyis minden irányban egyenletesen terjed. Ezáltal kiküszöbölhető, hogy a tanterem távoli sarkaiban úgynevezett ’dead zone’, vagyis olyan terület alakuljon ki, ahol gyengébb a jelerősség. Természetesen a tanterem közepén azonban oktatási szempontból sokszor nem szerencsés elhelyezni az eszközt, de elhelyezés előtt azért tartsuk minél inkább szem előtt ezt a szempontot. Amennyiben mobilinternetes routert használunk, abban az esetben pedig a terem közepéhez legközelebb eső ablakba helyezzük az eszközt, mert így biztosítható a legjobb mobil (4G vagy 5G) hálózati kapcsolat, ami a WiFi mellett szintén szükséges a jó felhasználói élményhez..
2. Minél magasabbra
A Wi-Fi jel nemcsak oldalirányban, hanem függőleges irányban is terjed. Egy magasan elhelyezett router általában jobb lefedettséget biztosít, mivel a jelet nem árnyékolják különböző akadályok. Próbáljuk meg ezért a plafonra szerelni vagy egy polc tetejére elhelyezni az eszközt.
3. Zavaró tényezők minimalizálása
Minden tanteremben vannak olyan tárgyak vagy szerkezetek, amelyek befolyásolhatják a Wi-Fi jel terjedését. A fém tárgyak, tükrök és egyéb elektronikai eszközök a jelet elnyelhetik vagy visszaverhetik. Emellett a vasbeton falak és a fém keretek is gátolják a jel átjutását. Ezeket a zavaró tényezőket figyelembe véve érdemes elhelyezni a routert.
4. Folyamatos monitorozás és optimalizálás
Még a leggondosabban kiválasztott helyen is előfordulhatnak jelerősségi problémák. Érdemes rendszeresen ellenőrizni a jelet és a kapcsolat minőségét a tanterem különböző pontjain, a Yettel jelerősségmérő oldal segítségével. Ha problémát észlelünk, akkor lehet finomítani a router helyzetén vagy beállításain.
5. Ne lógjon mindenki rajta
Ha sok évfolyam használja egymás után a routert, előfordulhat, hogy noha megfelelően van elhelyezve a router, egy szomszédos osztályteremből túl sok eszköz csatlakozik rá egyszerre. Érdemes emiatt rendszeresen megváltoztatni a jelszót, hogy minden esetben csak azok az eszközök csatlakozhassanak, amik a tanteremben vannak.
Ha ez nem megoldható, meg lehet kérni a diákokat, hogy kapcsolják ki a Wi-Fit a telefonjukon, eszközeiken, ha épp nem használják.
6. Használjuk az 5GHz-t, ha csak lehet
Az 5 GHz-es, vagyis 5G-s Wi-Fi számos előnnyel rendelkezik a hagyományosabb 2,4 GHz-es csatornához képest. Gyorsabb adatátvitel érhető el rajta, kisebb az interferencia, több csatornát képes kezelni és biztonságosabb is. Ezért ha az eszközök támogatják az 5 GHz-es frekvenciát és a router is képes rá sugározni, érdemes erre a sávra csatlakozni, különösen olyan tevékenységekhez, amelyek nagy sávszélességet vagy stabil kapcsolatot igényelnek.
Yettel ProSuli routerek
A Yettel ProSuli programban részt vevő iskolákban a Yettel szakmai képzéseken és tartalmakon túl mobilinternet és router segítségével is segíti a digitális oktatást. A programban két fajta router érhető el, amelyek abban különböznek az optikai kábelen érkező internethez képest, hogy SIM kártyával működnek és jellemzően a legközelebbi bázisállomásról kapják a frekvenciát.
A kisebb akkumulátorról üzemeltethető router előnye, hogy bárhova elvihető, így osztálykiránduláson, erdei iskolában vagy akár tanösvényen, iskolán kívüli programok során is lehet használni. Szabad téren a WiFi jelerősség és az interferencia kisebb probléma, ott viszont az elérhető mobilinternetre kell figyelni. A kis router előnye a mobilitás, hátránya, hogy egyszerre kevés eszköz tud hozzá csatlakozni.
A másik megoldás az asztali router, ami egyszerre egy teljes osztályt képes kiszolgálni, viszont csak konnektorról üzemeltethető, nincs saját akkumulátora. Mivel ezt a routert iskoláink többsége osztálytermekben, épületen belül használja, érdemes a fenti pontokat figyelembe venni a router elhelyezésekor.