Egyelőre kérdéses, hogy a járvány következő hulláma beleszól-e majd a 2021-22-es tanévbe, de ahogy az élet más területein, úgy az oktatásban is érdemes megtartani azokat a digitális módszereket, amelyek jól működtek a táv- és hibrid oktatás ideje alatt. A Telenor HiperSuli tavaly a lezárások idején digitális tanári tananyag-fejlesztő pályázatot indított, aminek keretében a beküldött munkákból minden pedagógus számára ingyenesen elérhető tudástárat állított össze. Ezekkel a segítő digitális kurzusokkal a tanárok felkészülten kezdhetik az évet, akár a monitor, akár a tábla előtt oktatnak majd.

Képzeljünk el egy énekórát, amin nemcsak a hangszer, hanem a számítógép elé is leül a diák, vagy egy olyan földrajzórát, amin tanár és diák közösen barangolhatják be a világ különböző tájait. A tananyag-fejlesztő pályázatra nevező pedagógusok eddig még nem látott oldaláról mutatták meg tavaly a különböző tárgyak oktatásában rejlő lehetőségeket pedagógustársaiknak. A pályázók nemcsak tantárgyakra szabott ötleteket hoztak, hanem módszertani kérdésekben is mankót nyújtanak: néhány lépésben mutatják meg, hogyan lehet interaktív feladatokat készíteni, miként születhetnek online tanösvény formájában egyénre szabott feladatok vagy hogyan fejleszthető a virtuális számonkérés. 

A tantárgyak és a tematika szempontjából is széles palettán mozgó tananyagok a legújabb és a már olyan jól bevált tanítást támogató alkalmazásokkal való ismerkedésben is segítenek, mint a Wakelet vagy a Wordwall. A tudáscsomagok előnyei, hogy bárki számára könnyedén elsajátíthatóak, akár komolyabb digitális ismeret nélkül is.  

Pedagógusok egymás között

A Telenor korábbi kutatásából* kiderült, hogy a tanárok és gyerekek részéről is nagy a nyitottság a digitális módszerek iránt, ugyanakkor a különböző tantárgyaknál megmutatkozott, hogy bizonyos területeken nagyobb feladatot jelent távolról átadni a tudást. A tananyagok erre is igyekeznek választ adni, hiszen szinte minden tantárgyhoz – többek között matematikához, biológiához, kémiához, földrajzhoz, történelemhez, angol nyelvhez, sőt ének-zenéhez és gyógypedagógiához is – kreatív megoldásokat nyújtanak.

A Telenor HiperSuli digitális tanagyag-fejlesztő pályázat 10 legjobb pályamunkája:

•    Digitális dallamok – ének-zene oktatás virtuálisan (pályázó: Lehr-Juhász Mónika)
•    Interaktivitás az éterben – a Google Slides és a Bitmojik használata (pályázó: Kovács Szilvia)
•    Tanösvények, labirintusok, szabadulószobák – eredményes és szórakoztató tanítás a Deck Toys-szal (pályázó: Csordásné Tróbert Annamária)
•    Ez nem játék! – az Actionbound gamifikációs program használata (pályázó: Fenyvesi Fruzsina Bianka)
•    Wakelet, a digitális oktatás sztárja (pályázó: André Krisztina)
•    Népességföldrajz látványosan és izgalmasan (pályázó: Szenti Alexandra)
•    Ez az eszköz ablakot nyit a világra – virtuális túrák a Tour Creator-rel (pályázó: Balázs Brigitta)
•    Flipgrid, azaz számonkérés újratöltve (pályázó: Balogh Bence)
•    A prezentálás új generációja – Nearpod (pályázó: Benedek Judit)
•    Így készülnek interaktív feladatok egy gyógypedagógus számítógépén a Wordwall szoftver segítségével (pályázó: Krénusz Kata)

*A kutatás 550 fő megkérdezésével zajlott 2020. április 9-14. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-65 éves magyar lakosság körében. (Ipsos Instant Research)