Távoktatás tanári szemmel

Mivel az iskolák bezárnak és a diákok nem tudnak személyesen részt venni az oktatásban, előtérbe kerülnek a digitális oktatás nyújtotta lehetőségek a tanulás és a tanítás online módon történő folytatására.

Az alábbi dokumentum egy alapvető javaslatcsomagot tartalmaz olyan pedagógusoktól, akik napi gyakorlatukban már egy ideje alkalmazzák a digitális eszközöket az oktatásban.

A digitális oktatás előkészítése
  • Gyűjtsük be a diákok és szülők elérhetőségét! 
  • Az iskola döntsön róla, milyen platformot használnak (pl. Office 365, Google Suite for Education, esetleg valamilyen virtuális osztályterem), így mindenki számára egyszerűbb eligazodni, átláthatóbbak a teendők.
  • Legyen rendszeres munkarend! 
  • Mérjük fel a technológiai hátteret mind a pedagógusok, mind a diákok részéről!
  • Minden történést, határidős feladatot érdemes egy osztálynaptárban is rögzíteni.
  • A szülők informálása. A hatékonyság szempontjából kiemelten fontos, hogy a szülők megértsék: a digitális oktatás meghatározott kereteken belül zajlik. Érdemes az iskola által kijelölt utat követni, ezzel segíthetik legjobban a munkát. 

Ahhoz, hogy az online lehetőségek alkalmazása valóban hatékony legyen, több technikai feltétel együttes teljesülésére van szükség.

A digitális oktatás gyakorlati megvalósítása

Egy példa távoktatásban történő óra felépítésére

 

 

Idő

0 – 10 perc

11 – 20 perc

21 – 30 perc

31 – 40 perc

41 – 45 perc

 

Tevékenység

Bejelentkezés, ráhangolódás

ismétlés, tesztek, motiváció

online prezentáció, video közös megtekintése

feladatok megoldása

értékelés

elköszönés, jitsi bezárása, esetlegesen az óra rögzítése és annak megosztása az osztálycsoportban

 

Alkalmazás

pl. jitsi

Pl. mentimeter

pl. sway

pl. redmenta

szóban vagy írásban mindenkinek személyesen

pl. jitsi

Alapvetően két lényegesen különböző irány van a távoktatásban:

Távoktatás, online webinárium

Abban az esetben, ha az oktatást a lehetőségek szerint leginkább a tantermi környezethez szeretnénk igazítani, ezt online telekonferencia/webinárium formátumban tudjuk megtenni. Ebben az esetben a tanár és a diákok is egy közös online platformon csatlakoznak és így tudnak valós időben kommunikálni egymással.

Lehetséges megoldások:

  • Microsoft Teams – Microsoft megoldása, mintegy digitális osztályteremként funkcionálhat. Elterjedt, regisztrációt igényel, ki kell alakítani a csoportjainkat. Az alkalmazás online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.
  • Office 365 – Külön iskolai regisztrációt igénylő felhőalapú szolgáltatáscsomag.
  • Jitsi – Ingyenes, nyitott platform.
  • Skype – Az online beszélgetés szinonímája lett. Limitált, hányan tudnak csatlakozni. A hívásokat rögzíthetjük. Lehetőség van képernyőmegosztásra is.
  • Zoom – Online meetingekhez, megbeszélésekre készült, kiválóan használható tantermi környezetben.
  • Messenger, Viber, WhatsApp, Telegram, Facetime, Duo, … – Kiváló 1-1 kommunikációra, korrepetálásra, a diákok esetén egymás közötti egyeztetésre. Csoportos funkciók inkább csak a video és audio beszélgetésre limitálódnak.
  • Discord – Az online játékosvilágból érkezett, így a diákok számára ismert szolgáltatás. Csoportos beszélgetésre alkalmas, magyar nyelven is elérhető.
  • LogMeIn – Lehetőséget biztosít a gyors és jó minőségű kommunikációra (GoToMeeting). Hasznos olvasnivaló: Minden, amit a LogMeIn ingyenes Rendkívüli Távmunka Támogatásáról tudni kell
  • Hangouts Meet – A Google megoldása. A Google Suite for Education iskoláknak létrehozott megoldása segítségével akár egy naptárból vagy e-mailes meghívóból is csatlakozhatunk a beszélgetéshez. 
  • Slack – Céges környezetből érkező távmunka alkalmazás, rengeteg szolgáltatást lehet integrálni bele. Chat alapú, nincs video alapú kommunikáció.
  • TeamViewer – Videó és chat alapú megbeszélést is lehetővé tesz, csakúgy mint a távoli támogatást és a kollaborációt.

A legtöbb ilyen szolgáltatás arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a webkamera képét osszuk meg, hanem a képernyőnket is. Ezen megoldás segítségével egy online megtartott óra esetén a tanár meg tudja osztani mindazt, amit alkalmazni szeretne az óráján.

A fenti lehetőségek előnye, hogy interakció van a tanár és diák között. A diák valós időben tud kérdezni, pont, mint a tanórán.

Lehetőség van ezeknek az alkalmaknak a felvételére is (képernyővideó formájában), így a diákok visszanézhetik az órát, ha nem értettek valamit vagy lemaradtak.

E-learning megoldás, tanulás online módszerek segítségével

Ebben az esetben nincsenek egy időben online az osztály és a tanár. Sőt, nem is feltétlenül szükséges ilyenkor mikrofon, webkamera vagy egyéb technikai feltételek sem a diákok, sem pedig a tanár részéről. Sok esetben a felületek az osztályterem kiterjesztéseként, mintegy virtuális osztályterem funkcionálnak.

A tanár elküldi a diákok számára a tananyagot, a feladatokat, megosztja azokat egy közös felületen, részletes leírást ad a teendőkről. Ezek a felületek lehetővé teszik, hogy a szülők is meghívást kapjanak, belépjenek és nyomon kövessék a haladást, a feladatokat.

Erre alkalmas felületek:

  • Google Classroom – A Google osztálytermi megoldása. Integrálódik a Google szolgáltatásaiba, éppen ezért elengendő egy Google fiók és máris létrehozhatjuk első osztálytermünket. Applikációként a tanulók a telefonjukon is követhetik a felületet.
  • Edmodo – Magyar nyelven is elérhető, ingyenes, oktatásra fejlesztett osztálytermi megoldás.
  • Microsoft Teams – Diákokkal, szülőkkel való kapcsolattartásra az Office 365 platformon belül. Elérhető asztali változat és mobilapplikáció formájában is. Online kollaborációt, csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszer.,
  • Kréta – Elektronikus napló, néhány e-learning kiegészítővel
  • LMS felületek. Amennyiben az iskolában van ilyen kialakítva, akkor ezek jól használhatók. Saját magunk számára kialakítani némi technikai tudást igényel:
    • NEO LMS – Magyar nyelvű, ingyenes platform sok hasznos funkcióval, melyek segítségével dolgozatot írathatunk, megoszthatunk anyagokat, a kurzus falán információkat tehetünk közzé.
    • Moodle – Magyar nyelvű, virtuális tanulási környezetet 

Ebben az esetben az analog és digitális módszerek jól ötvözhetőek. A diákok a megosztott anyagokat megnézik, önálló ütemben tanulnak majd a kért produktumot (házi dolgozat, beadandó feladatsor) elküldik a tanárnak. Például egy matematika feladat levezetését a diákok papíron el tudják végezni, majd azt lefényképezik, és elküldik a tanár számára e-mailben, vagy feltöltik a közös felületre. Ugyanakkor lehetőség van videófeleletek feltöltésére is. 

Természetesen a két módszer ötvözhető is. Nem szükséges minden órát online tartani, alkalmazhatjuk a kifordított osztályterem módszerét is. Ekkor a diákok e-learning módszerrel tanulnak digitálisan, elolvassák vagy megnézik az anyagot, majd a tanár Skype vagy egyéb kommunikációs platform segítségével fogadóórát (kontaktórát) tart a diákok számára, ahol átbeszélik a tanultakat.

Mindkét esetben érdemes az óráknak egy vázat kidolgozni, amit egységesen követünk, ez nagymértékben segíti a tanulók eligazodását és biztonságot is ad. Tervezzük meg előre a munkaformákat is, biztosítsunk lehetőséget csoport- és projektmunkára, a tanulók közötti együttműködésen alapuló feladatokra. A beadandó anyagok esetében, adjunk ki előre értékelési szempontokat, határozzuk meg  a határidőket, jelezzünk vissza az elért pontokkal, jegyekkel kapcsolatban.

Alkalmazások távoktatáshoz

Egy ajánlott alkalmazáslistát itt találtok.

Otthoni üzemmód – praktikus tanácsok pedagógusoknak

Hogyan töltsük napjainkat otthon? Szeretnénk néhány tanáccsal segíteni a pedagógusok otthoni munkaszervezését. Ezek a tanácsok a Telenor Dolgozz Otthonról nap tapasztalataiból gyűltek össze.

  • Amikor otthonról dolgozol, biztosíts megfelelő környezetet: Az iskola, a te padod, tanári asztalod egyértelműen a tanulás, tanítás helyszíne. Otthon is legyen meg ennek a helye. Legyen kialakított munka/tanuló környezeted.

  • A visszajelzés otthon se maradjon el! A hatékonyság növelésének kulcsa, hogy értékeljük az elvégzett feladatokat. Ezt naponta többször megtesszük az iskolai környezetben. De ha lehet ez még fontosabb otthon tanulás esetén. 

  • Az online oktatás azt a hamis érzetet kelti, hogy tanárként mindig rendelkezésre kell állnod. Ez nem így van. Fontos, hogy otthon tanulás/tanítás esetén is van munkaidő vége. Ez pedig azért fontos, hogy másnapra ki tudd magad pihenni és eredményesen segíteni a diákjaid tanulását. Ezért tedd elérhetővé a diákok és a szülők számára, hogy mikor vagy elérhető (konzultáció, online tanóra). 

  • Húzd meg a határt! A munka és a magánélet egyensúlyának kialakításához igyekezz úgy összeegyeztetni a munkát és a magánéleti teendőket, hogy az a lehető legoptimálisabb legyen.

  • Párosíts: feladathoz az eszközt! Érdemes előre meghatározni, hogy az egyes feladatok elvégzéshez milyen technológiára, eszközökre van szükség, és eszerint időzíteni, elosztani az otthonról elvégezhető munkát.

  • Összeszedtük azokat az alapvető szükségleteket, amik az otthoni tanuláshoz szükségesek:
    • Stabil szélessávú Internetkapcsolat
    • Digitális eszköz. Ez lehet egy okostelefon, de szövegek begépeléséhez praktikusabb egy billentyűzettel ellátott tablet vagy laptop, esetleg asztali számítógép.
    • Video alapú beszélgetésekhez elengedhetetlen a webkamera és a mikrofon. 
    • E-mail cím, amivel regisztrálni tudsz a megfelelő online szolgáltatásokba és amin keresztül téged is el tudnak érni.

  • Biztonság mindenekelőtt! Mobileszközök segítségével már szinte bárhonnan képesek vagyunk kapcsolódni az oktatásba. Ugyanilyen könnyen férhetnek hozzá mások bizalmas adatainkhoz, ezért mindig tartsuk be a biztonsági előírásokat, eszközeinket pedig védjük jelszóval, ne adjuk ki adatainkat! Ha szeretnéd tesztelni, mennyire vagy tudatos e tekintetben:

  • Az elmélyült munkához időre és nyugodt körülményekre van szükség. Az állandóan csörgő telefonok, percenként érkező e-mailek dömpingje mellett nagyon nehéz egyetlen dologra koncentrálni, és haladni a fontos dolgokkal. Alakíts ki olyan időzónákat, amikor zavartalanul tudsz dolgozni, kapcsold ki a levelezőprogramot és kérj meg mindenkit, hogy lehetőség szerint ne zavarjanak. Ha teheted, zárd magadra ilyenkor az ajtót.

  • Rendszeresen tarts szünetet! Lazíts és mozogj egy kicsit! Az iskolában a csengő erre 45 percenként felhívja a figyelmünket. Otthon se maradjon el a szünet! Legalább óránként, másfél óránként tarts pár perc szünetet! Állj fel az íróasztalodtól, nyújtóztasd ki a tagjaid, végezz légzőgyakorlatokat, vagy igyál egy finom teát. Sokan annyira elmerülnek a munkában, hogy még az alapvető szükségleteiket is figyelmen kívül hagyják, és órákig alig isznak, vagy a mosdóba sem mennek ki, csak ha már muszáj. Akármit csinálsz éppen, nem lehet fontosabb, mint a komfortérzeted és a hosszú távú egészséged!

  • Legyen ebédidő! Az ebéd nem arra van, hogy a monitor előtt bekapj egy szendvicset. A napi egy hosszabb szünet nem csak az étkezést, de a pihenést is szolgálja. Ebédelj meg nyugodtan! Beszélgess családtagjaiddal! Ne dolgozz ilyenkor! Megvárnak az e-mailek, üzenetek. Csak az étkezésre figyelj, rágd meg rendesen az ételt, és add át magad teljesen a kulináris élvezeteknek! Ha marad idő, iktass be egy pár perces sétát, így könnyebben átvészeled majd az ebéd utáni holtpontot is!

  • A hétvége legyen a kikapcsolódásé!  Péntek délután hagyd magad mögött a munkát, és hétfő reggelig ne is foglalkozz vele! Lehetőség szerint hívásokat is csak nagyon sürgős esetben fogadj. Ahhoz, hogy hosszú távon jó teljesítményt tudj nyújtani, legyél motivált és jókedvű! Meg kell tanulnod a hétvégéken letenni a feladatokat, és elengedni magad. Kapcsolódj ki: töltsd az időt a családoddal, barátaiddal, sportolj, csinálj programokat! Ha nagyon el vagy úszva, inkább kezdd a hétfő reggelt kicsit korábban, de a hétvége legyen csak a tiéd!

  • A multitasking látszólag nagyon hatékony, hiszen szimultán tudsz e-mailt írni, telefonálni, és közben a következő meeting témáján gondolkodni. Valójában azonban ezek egyikével sem foglalkozol igazán! A párhuzamosan vitt feladatok fárasztják az idegrendszert, a gondolatok ugrálásához, ezáltal túlingereltséghez vezetnek, a szálak állandó elengedése és újra felvétele pedig sok-sok plusz energiát kíván. Lehetőleg egyszerre csak egy dologgal foglalkozz, és igyekezz végigvinni a feladatot, ne szakítsd meg saját magad a feladatok közötti ugrálással. A befejezettség jóleső érzése is akkor fog rád találni, ha képes vagy egyszerre egy dologgal foglalkozni, és azt végigvinni, amennyire csak lehetséges.

Pedagógus kollégák, segítünk!

A Telenor HiperSuli programjában rengeteg tapasztalat gyűlt össze az évek során. Ezt a tapasztalatot és tudást szeretnénk megosztani, segíteni mindenkinek. 

Ezen felül rendszeres fogadóórát, tanári fórumot tervezünk. Minden hétfőn délután 3 órától a  HiperSulik tanárait várjuk. Minden héten szerdán délután 3-tól pedig minden érdeklődőt várunk.