A Telenor jóvoltából a Speak Academy 16 „diákja” virtuális nagyközönség előtt dolgozta ki prezentációs technikáját
A Virtuális valóság (VR) szemüvegek a 2016-os Mobile World Congress-en robbantak nagyot; egyre több gyártó és szoftverfejlesztő dolgozik VR-megoldásokon, az élet legkülönbözőbb területeire kínálva megoldást a szórakozástól kezdve az oktatáson és fóbiakezelésen túl egészen a VR-pornóig. A Telenor segítségével a Speak Academy a nyilvános beszéd technikájának fejlesztésében alkalmazta a megoldást, ígéretes első tapasztalatokkal.
A Telenor digitális oktatási programja, a Hipersuli keretében már a közoktatásban is kísérletezett a VR-megoldások tanórákon való alkalmazásával, majd a szemüvegeket nyári programozó táborokban használhatták gyerekek. Ősszel a Speak Academy tréningprogramját támogatta a szolgáltató a VR-eszközökkel. A nyilvános beszédtechnikák erősítésére fókuszáló tréning segít az önkifejezésben, egy nyilvános beszédben az előadó személyiségének felszínre hozásában, ami együtt elengedhetetlen a hiteles, meggyőző előadáshoz.
Gyakorlat nélkül emberek előtt beszélni, előadni szinte mindenkinek kihívást jelent. Kevés alkalom nyílik a közönség előtti beszéd gyakorlására. Iskolában erre specializált képzési anyag nincsen, az iskolásoknak a tömeg előtti szereplés jellemzően a feleltetés pillanatit jelenti, ami alapvetően nem egy gyakorlásra alkalmas, ám annál stresszesebb élethelyzet. A modern kor munkahelyei azonban elvárásként támasztják a munkavállalókkal szemben a jó prezentációs készséget, amiben a fejlett eszközöknek köszönhetően már VR-megoldásokkal is fejleszthető ez a képesség, növelve a munkavállaló önbizalmát és értékét a munkaerőpiacon. A Telenor számos területen kísérletezik a VR-megoldások alkalmazásával, ennek állomásaként a Speak Academy diákjait segítette ehhez a lehetőséghez.
Pszichológia és technológia
A nyilvános beszéd technikájának fejlesztésében alapvető fontosságú a jól bevált retorikai és testbeszéddel kapcsolatos módszerek ismerete, azonban ezek hatásos alkalmazása sokszor pszichikai gátakba ütközik. Ha valaki nem „született szónok” típus, fel kell tárni azokat a gátakat, amik miatt előadóként nem képes kiteljesedni egy nyilvánosság előtt történő beszéd helyzetében. Ez sokszor korábbi, személyes traumák feltárásával, kibeszélésével történik. Ezek azonosításában segítenek a VR-szemüvegek, amelyeket viselve az előadó életszerű előadói körülmények körött találja magát, maga körül ismeretlen embereket lát, akik őrá, az ő beszédére figyelnek. Ez a virtuális környezet a gátak feltárásában és leküzdésében is nagy segítséget nyújt a képességfejlesztés során.
A VR-sisakokkal és Hipernet-eléréssel ellátott eszközökkel felkészülő diákok egy díszvacsorán, 130 fős közönség előtt élőben is előadást tarthattak, 7 perces beszédben nagyközönség előtt is bemutatva megszerzett tudásukat. A frissen felkészített előadók elmondása szerint a VR-megoldásnak köszönhetően sokkal komfortosabban léptek a színpadra, ami megkönnyítette számukra a nyilvános szereplést.