Éppen két hónapja álltunk át a távoktatásra. Bár a HiperSuli programban résztvevők számára nem újdonság a digitális eszközök bevonása a tanításba, az oktatás ilyen mértékű digitalizálódását azonban ez idáig ők sem tapasztalták. Az elmúlt időszak mindenki számára tanulságos volt, és bár a korlátozások lassú feloldása azt is jelentheti, hogy lesznek, akik az idei tanévben még koptatják az iskolapadot, bízunk benne, hogy a karantén-oktatás során alkalmazott hasznos és bizonyítottan működő digitális módszereket egyre több iskolában láthatjuk viszont szeptembertől is.
A HiperSuli programmal mi is igyekeztünk kivenni a részünket a karantén-oktatásból. Az általunk már régóta alkalmazott módszertanokat elsők között osztottuk meg a pedagógusokkal Digitális oktatási módszertan-javaslatokat gyűjtöttünk távoktatáshoz az iskolabezárások idejére! című írásunkban. Bemutattuk azt is, hogy milyen eszközöket érdemes használni az otthoni tanuláshoz, hiszen az sem mindegy, hogy mit néz a gyerek napi 4-6 órán keresztül. A karantén első napjaiban Koren Balázs, a Hipersuli szakmai vezetője hozott néhány praktikus tanácsot a szülőknek, hogy hogyan is tanuljanak a gyerekekkel távoktatás idején, Zimre Zsuzsa újságíró pedig Gyerekbőrben c. cikksorozatában arra vállalkozott, hogy újra beül a – képzeletbeli – iskolapadba és beszámol nekünk és olvasóinknak, hogy hogyan is zajlik az oktatás a HiperSulikban. Az első tapasztalatok, Kém a tanteremben címen itt olvashatók.
Nem csak arra voltunk kíváncsiak, hogy egy külső szemlélő hogyan éli meg az online oktatást, titeket is megkérdeztünk róla. Az Ipsos által végzett, 550 fős, nem, kor, településtípus és régió szerint reprezentatív kutatás eredményeiről itt olvashattok. A megkérdezettek a villámszerű bevezetés ellenére pozitívan vélekedtek a távoktatásra való átállásról. Leginkább a személyes találkozást és az osztályközösséget hiányolják a válaszadók szerint a diákok, viszont pozitívként élik meg a szabadabb időbeosztást és az utazás híján megspórolt időt.
A kutatás eredménye is alátámasztja, hogy nem csupán a tanulás, tanítás az, ami egy iskolában fontos. Legalább olyan nagy jelentősége van a közösségnek is, aminek a diák éveken át része és ami meghatározó szerepet játszik majd később a felnőtt életében is. Erre gondolva született meg az Osztályközösség 2.0 – Hogyan teremtsünk folyosói hangulatot? című írás, amivel a közösségi érzés online megteremtését szerettük volna segíteni.
Nem feledkeztünk meg a pedagógusokról sem, Kahoot Challenge, hogyan Kahootozzunk iskolabezárás idején, Quizlet, a tanár-barát alkalmazás, Videós oktatóanyag pedagógusoknak a HiperSuli tanárától, Havassy Andrástól és Linoit, kooperáció a karantén-oktatás idején is írásainkban egy-egy HiperSuli tanártól származó gondolatokat olvashatunk igazán praktikus programok használatának fortélyairól, hogy a digitális eszközök terén kevésbé jártas kollégáik könnyebben tudjanak eligazodni a tömérdek alkalmazás között. Emellett, szintén a pedagógusokra gondolva indítottuk el podcast-sorozatunkat HiperSuli Tanárok címen. Minden adásban egy-egy tanárral beszélget Balázs, többek között arról, hogyan, milyen módszerek szerint tanítanak ők, mit is jelent számukra HiperSuli tanárnak lenni. Az első rész már hallgatható.
Koren Balázs, a HiperSuli program szakértője számtalan felkérést kapott a digitális oktatásra való átállás kezdete óta, hogy ossza meg tapasztalatait, tanácsait az olvasókkal vagy épp hallgatókkal. Egy ilyen felkérés volt a WMN.hu vendégposztja is, amiben Balázs a távoktatás kihívásait mutatta be tanár, szülő és diák szemszögéből, hiszen matematikatanárként és négy gyermek édesapjaként mindhárom szerepről van tapasztalata.
De nem szabad megfeledkezni mentális egészségünkről sem, hiszen a karantén időszakában a korábbinál is fontosabb, hogy odafigyeljünk magunkra.
A mindennapi életünket felkavaró váratlan helyzetek, mint amilyen a koronavírus okozta korlátozások is, akarva-akaratlanul, még a legtudatosabb emberek gondolkodásmódjára, mentális és fizikai egészségére is hatással vannak. Számtalan módon nyilvánulhat meg a szorongás, bizonytalanság viselkedésünkben, hangulatunkon, megtapasztalhatunk olyan érzelmeket is, amik korábban nem voltak ránk jellemzőek. Nincs ez másképp a diákok esetében sem. A Milyen biztos pontokat találhatunk a bizonytalanságban szülőként? – a pszichológus és a digitális oktatási szakértő válaszol című írásban Koren Balázs és Soponyai-Nagy Krisztina éppen ezért a szülőknek igyekezett a karantén első három hetének tanulságaival felvértezve olyan tanácsokat nyújtani, amiknek segítségével tervezhetőbbé válhat még a legbizonytalanabb időszak is.
Legújabb, háromrészes cikksorozatunk pedig Áhli Mariann, coach segítségével mélységében is körbejártuk a mentális egészségmegőrzés témáját a karantén időszakában, olyan kérdésekre keresve a választ, mint hogy mit is élnek át most a különböző korú gyerekek, mit tehetünk szülőként és pedagógusként a helyzet oldására, illetve saját magunk mentális egészségének megőrzése érdekében. Az első, Mit él át a gyermekünk krízishelyzetben? című részben bemutattuk miként hat a különböző korú gyermekekre a karantén, hogyan változik a viselkedésük krízishelyzetben és mennyi, illetve milyen információt érdemes velük megosztani a koronavírus kapcsán. A Mik a lelki egyensúly feltételei a krízishelyzetben, és hogyan tehetünk megteremtésükért szülőként? című rész arra kereste a választ, hogy mik is a lelki egyensúly alapvető feltételei, mit tehetnek a szülők gyermekük, illetve saját mentális egészségük megőrzése érdekében, végül a pedagógusok szerepét mutattuk be A pedagógus szerepe a diákok mentális egészségmegőrzésében című, záró részben.
A HiperSuli program számára is sok újdonságot hozott ez a két hónap, számtalan útravalóval, hasznos tudással gyarapodtunk. Egyúttal megerősítést is nyert, hogy a küldetésünk, amit évekkel ezelőtt megfogalmaztunk magunknak, egyre aktuálisabbá válik és örömmel láttuk, hogy a HiperSuli tanárok kiemelkedően jól vették a távoktatás akadályait. A programban részt vevő pedagógusok számára is talán most lett igazán világos, mit is jelent HiperSuli tanárnak lenni, milyen egy újító szellemiségű, egymást támogató és a váratlan helyzetben is összetartó közösséghez tartozni.
Szeretnénk, ha nem múlna el nyom nélkül ez a két hónap, éppen ezért digitális tananyag fejlesztési pályázatot hirdetünk, amivel célunk a tanárok támogatása, a tanítást segítő online lehetőségeik bővítése. A beérkezett pályázatokból kiválasztott nyertes pályaműveket a Webuni segítségével fogjuk közkinccsé tenni, hogy minél több pedagógushoz juthassanak el az online oktatás gyakorlatai.
Havonta jelentkező hírlevelünkben minden alkalommal a legaktuálisabb oktatási témákra reflektálunk, érdemes bekapcsolódni, legyél pedagógus, szülő, diák vagy a digitális oktatás kihívásai iránt érdeklődő.
Olvasd cikkeinket, hallgasd podcastunkat, ha számodra is fontos a jövő oktatása!