Koren Balázs, a ProSuli szakmai vezetője segít eligazodni a szülői szerepek és lehetőségek között az AI világában

Koren Balázs, a Yettel ProSuli programjának szakmai vezetője szerint elsősorban nem a tiltást kell hangsúlyoznunk, hanem közösen tanulni és gondolkodni arról, hogyan könnyítheti meg a mára még fejlettebbé vált mesterséges intelligencia a mindennapjainkat. Ebben pedig a legfontosabb szülői feladat a nyitott, értő jelenlét.

Mindenek előtt fontos tisztázni, hogy a mesterséges intelligencia gyűjtőfogalma alá több, már korábban is használt rendszer tartozik. „Az emberek 99%-a egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy mikor és milyen formában találkozik vagy találkozott mesterséges intelligenciával”. – emeli ki Koren Balázs, a Yettel ProSuli programjának vezetője. A navigációs appoktól a közösségi médiáig minden mögött ott van az AI, csak eddig „a háttérben dolgozott”, például a tartalomajánló algoritmusokban. A nagy nyelvi modelleknél, mint például a ChatGPT a felhasználó már közvetlenül, egy chat-partnerként találkozik az AI-jal: nem csupán egy eredményt lát a képernyőn, hanem a mesterséges intelligencia megszólításával, utasításával a folyamat aktív részesévé válik. „Mondhatjuk úgy is, hogy az eddig a háttérben működő mesterséges intelligencia az árnyékból kilépett a fényre, közvetlenül abban segíti a felhasználókat, amire kérik.” – magyarázza Koren Balázs.

Közösen tanulunk

Az a klasszikus hozzáállás, amely szerint „a szülő majd megtanítja a gyerekeknek” a épp a fentiek miatt nem vezet eredményre, hiszen ez most minden szereplőnek újdonság, a szülőnek sincs mintája rá korábbról. „Mindenki egyszerre tanulja a mesterséges intelligencia használatát, hiszen alig egy pár éves technológiáról beszélünk” – mondja Koren. Ezzel nem érdemes harcolni, inkább tudatosítani kell: mindenki egyszerre tanul, a fejlesztések által pedig bármikor megváltozhatnak az addig kialakított „szabályok” – épp ezért nehéz konkrét kézzelfogható útmutatást adni. A szakértő szerint nem tiltásokkal kell bevezetni az AI használatát otthon, inkább kérdezzük meg magunktól és a gyerekektől, hogyan segítheti az AI a fejlődésünket.

Az AI is csak egy eszköz, nem kell túlmisztifikálni

A mesterséges intelligencia, mint minden eszköz, megkönnyítheti az életünket. De fontos, hogy ne helyettesítse a tanulást: attól még, hogy például használunk számológépet, meg kell tanulnunk összeadni, kivonni, osztani és szorozni – mondja a szakember. Ugyanakkor figyelmeztet: „a turmixgép is tud veszélyes lenni – az AI nem az ujjunkat vágja le, de tisztában kell lennünk az előnyeivel és a veszélyeivel”. Koren úgy látja, hogy a nagy nyelvi modellek – mint a ChatGPT – kiválóan alkalmasak arra, hogy a gyerekekkel együtt ismerkedjünk meg velük, ha már tudnak írni és olvasni. Ugyanakkor figyelmeztet a pszichológiai hatásokra is: a kisebb gyerekek például könnyen megszemélyesítik az intelligens chatbotokat, és akár barátként tekintenek rájuk, ami nagyban megnehezíti a későbbi szocializációs folyamataikat, ezért alapvetően nagyobb gyerekeknek ajánlja az AI önálló használatát. „A ProSulinál elsődleges szempont, hogy az AI lehetőség legyen, amely újszerűen és praktikusan egészítheti ki az addigi eszközöket, megkönnyítve ezzel bizonyos folyamatokat” – mondja Koren.

Alkalmazkodóképesség és kritikus gondolkodás

A mesterséges intelligencia messze nem tévedhetetlen – erre a nagy nyelvi modellek is felhívják a figyelmet. Alapvető fontosságú, hogy kritikus gondolkodásra neveljük a gyerekeket, például azzal, hogy ne fogadják el automatikusan az AI által adott válaszokat, illetve ellenőrizzék az adatokat más forrásokból is. „Ha nincsenek alapvető ismereteink, elhisszük a nem valós információt, akár tévesen tanulunk meg dolgokat” – emeli ki, hozzátéve, hogy a mesterséges intelligencia helyét még keressük a mindennapokban. Ahogy a gőzgép vagy az autó is fokozatosan terjedt el, úgy az AI-nak is meg kell találni a funkcióját. Ehhez nyitottság, kíváncsiság, kísérletezés és a megfelelő kritikus szemlélet szükséges, amelyet a Yettel ProSuli programja is folyamatosan szem előtt tart. Alkalmazkodni a folyamatos kihívásokhoz és változásokhoz nem könnyű feladat, de folyamatos tanulással és párbeszéddel a gyerekek és a magunk számára is megkönnyíthetjük mindezt.